یوگا از تبلیغ تا تحقیق

بررسی حقیقت یوگا

یوگا از تبلیغ تا تحقیق

بررسی حقیقت یوگا

یوگا از تبلیغ تا تحقیق

در این وبلاگ بر آنیم تا حقیقت یوگا را بدون نقاب آشکار کنیم.
یوگا ویترینی دارد و حقیقتی! آنچه غالبا افراد از یوگا می شناسند ویترین یوگا در فضای تبلیغی است که بسیار متفاوت است با حقیقت یوگا، که به حول و قوه ی الهی با برداشته شدن این نقاب از چهره ی یوگا حقیقت آن آشکار خواهد شد.

  • ۰
  • ۰

             بسم الله الرحمن الرحیم
یوگا از تبلیغ تا تحقیق: (شماره 5)
یکی از نکات مهم در تحلیل و بررسی اعتقادات و باورها و آموزه های هر مکتب و مذهب و فرقه ای، این است که بدانیم واژه ها و اصطلاحات در دستگاه فلسفی و فکری آن جریان به چه معناست. لذا آنچه ضروری است معنا کردن اصطلاحات به صورت منظومه ای در آن دستگاه فکریست. به عنوان مثال کسی که شیعه ی اثنی عشری است، از آیه ی ید الله فوق ایدیهم چیزی را می فهمد که یک سنی حنبلی یا اشعری معنائی غیر از آن را می فهمد.
لذا اینکه ما بیاییم و در جریانی مثل یوگا، اصطلاحات و آموزه های آن را طبق باورها و مکتب فکری و دستگاه فلسفی خودمان معنا کنیم، جهالت محض است. 
آن معنائی که شیعه از صفات خدا میداند با آن معنائی که مثلا یک حنبلی  می داند، بسیار متفاوت است. همچنین معنائی که خدا برای یک موحد دارد با معنائی که خدا در نظام فکری یوگا دارد کاملا مغایر است. 
 متاسفانه همین عدم شناخت ما نسبت به نظام های فکری در مکاتب مختلف است که باعث می شود یک مبلغ یوگا بتواند با استفاده از تشابهات لفظی اصطلاحات یوگا و ادیان توحیدی(از جمله اسلام)،  یوگا را بگونه ای در بین ما مسلمین معرفی کند که گویا نه تنها تضادی  با معارف توحیدی ندارد بلکه موید آن نیز می باشد.
خدائی که یوگا در پی رسیدن به آن است با خدای یک موحد فقط تشابه اسمی دارد، آرامشی که یوگا به دنبال آن است فقط در لفظ مثل آرامش حقیقی است.
پتنجلی می گوید: زمانی که خدایان دعوتت می کنند، جائی برای تکبر و دلبستگی وجود ندارد، زیرا امکان احیای چیزهای نا مطلوب وجود خواهد داشت.1 
نکته ی شایان توجه آن است که آنچه در ترجمه ی آناندا جیوتی(موسوی نسب) به زبان فارسی«خدایان» ترجمه شده، در متن انگلیسی با تلفظ سانسکریتsthanis وارد شده است که در واقع همان Satan می باشد که معادل شیطان در زبان عربی بکار می رود.

کسی که در نوشته های پدر یوگای ایران (سید جلال الدین موسوی نسب) با واژه ی خدا برخورد می کند، خوب است که سایر نوشته های او را هم ببیند. آنجا که می گوید: شیوا(یکی از خدایان مهم هندو) اولین معلم یوگا بوده است و برای اولین بار آنرا به الهه ی پاروتی آموزش داده است.
یا آنجا که می گوید: کسی از پتنجلی می پرسد هدف یوگا چیست؟ او پاسخ میدهد: هدف یوگا رسیدن به اتحاد قوای سه‌گانه به منظور بیداری کندالینی و رسیدن به مرحله ی سمدهی(تسلیم در برابر ایشوره که نماد خدایان هندوست) است.
در جای دیگری اینچنین می گوید: توقف هرگونه خود آگاهی و فعل و انفعالات ادراکی در یوگا برای تسلط کامل روح بر همه ی قواست. اما روح که بدون آگاهی چیزی ندارد؛ پس منظور روحی بزرگتر و آگاهی ای برتر به نام آتمن شیوا یا ایشوارا(نماد خدایان هندو) است که بر همه ی قوای انسان مسلط می شود.
حال با این چند جمله از پدر یوگای ایران به نظر شما کسی که قائل به وجود شیوا و ایشوره و الهه ها است (یعنی کسی که قائل به وجود خدایان هندو در برابر وجود ذات اقدس حق متعال است) چه معنائی از خدا و فنا و رسیدن به کمال و حقیقت عالم را مد نظر دارد؟
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

 


1 . سوامی ساتیاناندا ساراسواتی‌، یوگاسوترَه‌های پَتَنجَلی. ترجمه سیدجلال‌الدین موسوی‌نسب (آناندا جیوتی). (تهران: فراروان، 1380)

 

  • ۹۹/۰۱/۲۸
  • محسن بنائی

آرامش

سامادهی

شیطان

نظرات (۱)

نوشته‌های شما رو خوندم تا به اینجا چیزی که برام جالبه شما قصد روشنگری و اگاهی دادن به نیت خالص و پاک ندارید که اگر داشتید لحن تمسخر امیز تو قلمتون نباید دیده می‌شد این نشون میده قلم به تعصب آلوده است از این بگذریم شما اگر به حق بودن افکار و عقایدتون اعتماد دارید اینهمه نگرانی برای چیه؟! اینکه کسی با شرکت تو کلاسای یوگا چند خدایی بشه؟! درحالیکه سیستم خودما جوری پیش رفته که غالب مردم همون یه خدا رو هم درست نمی شناسن که درست پرستشش کنن بمونه چند خدا! از طرفی یوگا واقعا یه مذهب نیست که اینقدر در برابرش گارد دارید و سابقش به چند هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گرده هیچ عجیب نیست که تا به اینجا که برسه هزار اتفاق و تغییر براش رخ داده باشه چیزی که باعث شده یوگا طرفدار پیدا کنه آداب و رسوم خرافی نیست اثر واقعی ورزشش هست همونقدر که شما نسبت به بدنت و وضعیتش شعور داری دیگرانم دارن بعد از تمرین حال خوشی که به فرد دست میده اثرات اصلاحی ورزشی که دیده می‌شه پزشکایی که خودشون بیمارانشون رو می‌فرستن سمت ورزش یوگا تحت عنوان ورزش اصلاحی! شما اصرار داری بگی مذهبه که جلوی چیو بگیری؟ تا قیامت تمسخر کن جاگزینی براش دارید؟! چقدر علم تخصصی ورزشی دارید که با استناد کردن به جملات بزرگان به قول خودتون پدر و ... یوگا می‌خواید جلوشو با این تحلیل‌های غرض ورزانه بگیرید؟! هرکسی نسبت به هرچیزی با هرجایگاهی می‌تونه نظری داشته باشه که مورد تایید بقیه نباشه این نقل قول‌های شما صرفا نظر شخصی شخص از تجربه‌ی شخصیشه نه کل ماهیت یوگا! تو افکارتون تعصباتتون تجدید نظر کنید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی